روانشناسی
زهرا نصیری کرباسدهی؛ محمد کاظم فخری؛ حسینعلی قنادزادگان
چکیده
هدف: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایعترین اختلالهای روانپزشکی است که بهصورت اضطراب افراطی و نگرانی ذهنی غیرقابل کنترل درباره مسائل مختلف تعریف میشود. در نتیجه، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی، تابآوری و تنظیم هیجان در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال اضطراب فراگیر بود.روش: این مطالعه از ...
بیشتر
هدف: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایعترین اختلالهای روانپزشکی است که بهصورت اضطراب افراطی و نگرانی ذهنی غیرقابل کنترل درباره مسائل مختلف تعریف میشود. در نتیجه، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی، تابآوری و تنظیم هیجان در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال اضطراب فراگیر بود.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر متوسطه دوم دارای نشانههای اختلال اضطراب فراگیر منطقه یک شهر تهران بودند که تعداد 30 نفر از آنها پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه برابر (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش آموزش ذهنآگاهی کابات- زین (2003) آموزش دیدند و در این مدت گروه کنترل آموزشی ندید. دادهها با مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، 2006)، مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005)، مقیاس تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) گردآوری و با روشهای تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی الاسدی در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش معنادار تحمل پریشانی، تابآوری و ارزیابی مجدد هیجانی و کاهش معنادار سرکوبی هیجانی در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال اضطراب فراگیر شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (0.001P<).نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، متخصصان و درمانگران حوزه سلامت میتوانند از روش آموزش ذهنآگاهی در کنار سایر روشها جهت بهبود ویژگیهای مرتبط با سلامت از جمله تحمل پریشانی، تابآوری و تنظیم هیجان استفاده کنند..